Improving Student Life Skills Through the Ma Plus Skills Program at MAN 4 Kediri
Downloads
Background. This research is motivated by the importance of the relevance of education to the needs of skills in the world of work, especially for madrasas which are often considered only oriented to the needs of the ukhrawi.
Purpose. The purpose of the study was to analyze the planning, implementation, and evaluation of the skills program at MAN 4 Kediri as an effort to improve students' life skills.
Method. The research method uses a qualitative approach with data collection techniques through observation, interviews, and documentation.
Results. The results showed that the planning of the skills program was carried out by forming a special team that collaborated with the head of curriculum in preparing learning tools according to KMA number 184 of 2019. Learning implementation involves competent educators and gets support from the madrasah head, with an allocation of 6 hours per week. Evaluation is carried out by teachers, deputy heads and madrasah heads, focusing on the implementation of activities and the achievement of KKM, and followed up according to the problems that arise.
Conclusion. In conclusion, the series of planning, implementation, and evaluation processes of the skills program at MAN 4 Kediri are in accordance with the guidelines for implementing MA Plus Skills, although routine and detailed supervision by the madrasah head is still needed for the performance of teaching staff.
Anwar. Pendidikan Kecakapan Hidup (life skill education). Bandung: Alfabeta, 2004.
Asep sudarsyah, dan Diding Nurdin. Manajemen Implementasi Kurikulum dalam tim Pengembang Ilmu Pendidikan FIP UPI, Ilmu dan Aplikasi Pendidikan. Bandung: Imperial Bhakti Utama, 2009.
Doni Setiawan. wawancara evaluasi pembelajaran program ketrampilan, 20 Juni 2023.
———. wawancara evaluasi program ketrampilan, 20 Juni 2023.
———. wawancara guru pendidik program ketrampilan, 20 Juni 2023.
———. wawancara tentang pihak yang menjadi tempat praktek, 20 Juni 2023.
Himpunan Undang-undang Republik Indonesia Guru Dan Dosen Sisdiknas SNP. 1 ed. surabaya: Wacana intelektual, 2009.
idah rosidah (last), supyan sauri, dan cahya syaodih. “implementasi pembelajaran life skill pada program kesetaraan paket c untuk membekali warga belajar yang siap memasuki lapangan kerja.” Jurnal Eduscience (JES) Volume 9, No. 1 (21 Maret 2022).
Intan Febriani. wawancara evaluasi pembelajaran program ketrampilan, 24 Juni 2023.
———. wawancara hambatan yang dihadapi, 24 Juni 2023.
———. wawancara pelaksanaan pembelajaran program ketrampilan, 24 Juni 2023.
———. wawancara perencanaan pembelajaran program ketrampilan, 24 Juni 2023.
Ira Fatmawati. “Evaluasi Kurikulum Madrasah Aliyah Plus Keterampilan Di MAN 1 Kota Kediri Dengan Countenance Model Stake.” Tesis, IAIN, 2022.
IRA FATMAWATI. “EVALUASI KURIKULUM MADRASAH ALIYAH PLUS KETERAMPILAN DI MAN 1 KOTA KEDIRI DENGAN COUNTENANCE MODEL STAKE.” AGAMA ISLAM NEGERI (IAIN) KEDIRI, 2022.
“Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Islam nNomor 1023 Tentang Pedoman Penyelenggaraan Program Ketrampilan di Madrasah Aliyah.” 22 Februari 2016.
Kunandar. Guru Profesional, Implementasi Kurikulum Satuan Pendidikan(KTSP) Dan Sukses Dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: PT. Raja Grasindo Persada, 2007.
Lexy J. Moelong. Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2007.
Mohamad Miftah. “Manajemen Program Keterampilan MA Al Hikmah 2 Benda.” IAIN, 2021.
Nana Syaodih Sukmadinata. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2007.
nugroho, vicky rivaldi. “Evaluasi Program Ketrampilan di MAN 1 Kota Kediri (Evaluasi Model CIPP).” IAIN Kediri, 2019.
Nyimas Lisa Agustrian, Rizkan, dan M. Izzudin. “Manajemen Program Life Skill Di Rumah Singgah Al-Hafidz Kota Bengkulu” 1 (2017): 8.
Puji Mulyono, dan Djali. Pengukuran Dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: Grasindo, 2008.
Putu Sudira. “TVET abad XXI Filosofi, Teori. Konsep dan strategi pembelajaran vokasional.” yogyakarta,UNY Press, 2016.
raafi, rakhmat. “Studi implementasi Manajemen Kurikulum Sekolah Islam Terpadu di SDIT IIhsanul Fikri Kota Magelang.” Universitas Muhammadiyah Magelang, 2020.
Rusman. Manajemen Kurikulum. Jakarta: Rajawali Pers, 2011.
Slamet Hariyanto. wawancara tentang latar belakamg prrogram ma plus ketrampilan di MAN 4 Kediri, 24 Juni 2023.
———. wawancara tentang tujuan pembelajaran ketrampilan di MAN 4 Kediri, 24 Juni 2023.
Sufaat. wawancara evaluasi pembelajaran program ketrampilan, 24 Juni 2023.
———. wawancara hambatan yang dihadapi, 24 Juni 2023.
———. wawancara pelaksanaan pembelajaran, 24 Juni 2023.
———. wawancara program pilihan ketrampilan, 24 Juni 2023.
———. wawancara tenaga pendidik program ketrampilan, 24 Juni 2023.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dan R & D. Bandung: alfabeta, 2015.
Suke Silverius. Evaluasi Hasil Belajar dan Umpan Balik. Jakarta: Grasindo, 1991.
Syafarudin. Manajemen Lembaga Lendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Press, 2005.
Umar Sidiq, Moh. Miftachul Choiri. “Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan.” ponorogo: Nata Karya, 2019.
vicky rivaldi nugroho. “Evaluasi Program Keterampilan di MAN 1 Kota Kediri (Studi Evaluatif Model CIPP).” IAIN, 2019.
Yoyon Bahtiar Irianto. Kebijakan Pembaharuan Pendidikan: Konsep, Teori dan Model,. Jakarta: Rajawali Pers, 2011.
Copyright (c) 2024 mahmudi Mahmudi, Muhammad Arif Khoiruddin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.